تبلیغات
قرآن - اسلام دین شمشیر است یا نه؟
ان الدین عند الله الاسلام

یا حق

یکی از شبهه های مهمی که توسط بعضی ها به اسلام وارد میشود این است که اسلام دین شمشیر و زور است و آن را به زور بسط و گسترش داده اند و چرا مسیح (ع) و عیسی (ع) جنگ نکردند ولی حضرت محمد (ص) جنگ کرد . در این پست به تک تک سوالات پاسخ

داده خواهد شد .

اسلام دین زور و شمشیر  است 

۱. اولا نباید کار هر مسلمانی را به اسلام ربط داد . اگر دیدید که مسلمانی زور میگوید دلیل نیست که اسلام زور گفتن را تائید کند! اگر عمر متعه را لغو کرده دلیل نمیشود که ما عمل کنیم !‌برای همین است شیعه متعه دارد و امام علی گفته که اگر عمر متعه را حرام نمی کرد . جز شقی ترین افراد به زنا آلوده نمیشد

 . 

. 2 عمر شخصیتی بود که اسلام را به نفع خودش تغییر میداد . تغییر نماز و انجام ندادن حکم صریح قرآن و حرف پیامبر و قتل دختر پیامبر برای صلاحیت نداشتن  این شخصیت کافی نیست . بعد حمله به ایران و کشور گشایی این مرد را به اسلام نسبت میدهند !! 

3.حکم جهاد در اسلام تنها به صورت دفاعی است و در صورت غیبت امام معصوم  ، جهاد تهاجمی(نجات مسلمین خارج از مرز ) ممکن نیست . کدام دین و شریعتی میگوید که در مقابل هجوم دشمن از خود دفاع نکنید ؟

4.چند مثال از حرف بالا در قرآن و سنت پیامبر و ائمه  می آورم . به آیه ی 190 بقره دقت کنید :

وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبِّ الْمُعْتَدِینَ (بقره 190)

و در راه خداوند با کسانی بجنگید که با شما میجنگند و تجاوز نکنید. بدرستیکه خداوند یگانه، متجاوزین را دوست نمیدارد.

 پس بنا بر نظر قرآن مسلمین مجاز به جنگی هستند که در آن مورد تهاجم قرار بگیرند.مصداق بارز آن هم زندگی معصومین است.

 پیامبر اعظم(ص) هرگز آغازگر جنگ نبود و در برخی از جنگها هم که سپاه اسلام اقدام به تهاجم میکرد در پاسخ به تجاوزکاری نیروهای دشمن یا  پیمان شکنی و یا توطئۀ دشمن بوده است. مسلما" وقتی خیبریان توطئه میکنند و بعد در دژهایشان مخفی میشوند خود جنگ را آغاز کرده اند و اگر پیامبر به این عمل آنان پاسخ نمیداد جای تعجب بود و ممکن بود بگویند جان مسلمین برای پیامبر بی ارزش است.

علی مرتضی(ع) نیز آغازگر جنگها نبود و در میدان جنگ هم صبر مینمود تا دشمن نبرد را آغاز کند.

حسین بن علی(ع) نیز در شب عاشورا زمانی که شمر بن ذی الجوشن به خیمه گاه نزدیک شد و جسارت نمود و مسلم بن عوسجه از امام رخصت خواست که او را با تیر هلاک کند؛ امام با این دلیل که نمیخواهد آغازگر جنگ باشد وی را منع نمود.

این افراد الگوهای ما هستند و عملکرد این افراد برای ما نشانگر نظر قطعی اسلام است. پس بنا به روش این بزرگان بدیهیست که اسلام آغازگران جنگ را سرزنش میکند و در حدیث هم داریم که خداوند شروع کنندگان جنگ را دوست ندارد. وقتی مسلمین واقعی هرگز آغازگر جنگ نیستند چگونه میتوان اسلام را دین شمشیر نامید؟

5. از سوی دیگر هدف جهاد در قرآن کشورگشائی و زورگویی نیست بلکه به نص صریح قرآن برای یاری به مظلومانیست که زیر دست ظالمان و کفار هستند و از خداوند یاری میخواهند:

وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَـذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ (نساء:۷۵)

 این که اسلام، در شرایطی که همه جای دنیا جنگ طلبی بیداد میکند، از مسلمین میخواهد که آغازگر جنگ نباشند خود نشانگر اینستکه عنوان «دین شمشیر» برای اسلام، یک ظلم و تهمتی نارواست.

7. بحث بعدی اینکه چرا عیسی و موسی جنگ نکردند ولی حضرت محمد جنگ (ص) کرد ؟

انبیاء در زمانی که تعداد پیروانشان کم بود و قدرتی نداشتند، در برابر زورگویی کفار سکوت میکردند و هرچقدر هم که کفار و یا معاندین بر آنها ظلم روا میداشتند اقدام به درگیری نمیکردند زیرا اگر با آنها درگیر میشدند، کفار آنها را که قدرتی نداشتند به قتل میرساندند. این روال در زندگی بسیاری از انبیاء دیده میشود:نوح(ع)، ابراهیم(ع)، یعقوب(ع)،...و عیسی(ع)؛ همچنین محمد(ص) نیز تا زمانی که در مکه بود و قوایی نداشت طبق همین قانون عمل مینمود و هر چند یارانش را شکنجه مینمودند و به قتل میرساندند، با کفار درگیر نمیشد و فقط با خریدن برخی بردگانی که زیر شکنجه بودند انها را نجات میداد. علت این روش هم آشکار است: قریش دنبال کوچکترین درگیری از سوی مسلمین بودند تا شمشیر بکشند و آنها را قتل عام کنند.

همین پیامبران نیز اگر توانایی میافتند به جهاد میپرداختند چنانکه برای مثال موسی(ع) که در مصر در برابر زورگویی مصریها سکوت اقدام به ایجاد درگیری نمیکرد وقتی خداوند ائو و قومش را از آن ضعف نجات داد و از مصر بیرون آورد، یوشع(ع) را به جنگ عمالیقیها فرستاد(عهد عتیق- خروج-ص ۲۰) همچنین طبق نص تورات خداوند به یهودیان دستور میدهد که در سرزمین موعود در برابر قومی که بدانها حمله میکنند بجنگند(عهد عتیق- اعداد-ص۱۰) نیز جنگ با کنعانیها و ...

از سوی دیگر در آموزه های عیسی(ع) هم آمادگی برای جهاد دیده میشود که به عللی پیش نیامده است:

"گمان‌ مبرید كه‌ آمده‌ام‌ تا سلامتی‌ بر زمین‌ بگذارم‌. نیامده‌ام‌ تا سلامتی‌ بگذارم‌ بلكه‌ شمشیر را."<متی۱۰: ۳۴>

این یک امر هست که می گوید آماده شوید و شمشیر جور کنید هر طوری که شده:

"پس‌ به‌ ایشان‌ گفت‌: «لیكن‌ الا´ن‌ هر كه‌كیسه‌ دارد، آن‌ را بردارد و همچنین‌ توشه‌دان‌ را و كسی‌ كه‌ شمشیر ندارد جامه‌ خود را فروخته‌، آن‌ را بخرد. "<لوقا۲۲: ۳۶>

" عیسی‌ جواب‌ داد كه‌ «پادشاهی‌ من‌ از این‌ جهان‌ نیست‌. اگر پادشاهی‌ من‌ از این‌ جهان‌ می‌بود، خدّام‌ من‌ جنگ‌ می‌كردند تا به‌ یهود تسلیم‌ نشوم‌. لیكن‌ اكنون‌ پادشاهی‌ من‌ از این‌ جهان‌ نیست‌.»"<یوحنا  ۱۸: ۳۶>

پس اگر این رو در نظر بگیریم یعنی در صورت امکان جنگ هم بله! 


پس اکنون پر واضح است که جنگهای پیامبر اعظم(ص)، عملی بر خلاف عملکرد سایر انبیاء نبوده است، بلکه با عقل سلیم هم کاملا" مطابقت دارد و اگر آنروز پیامبر برای دفاع از جان مسلمین دست به جهاد نمیزد، بدون شک امروز بر او خرده میگرفتند که برای جان مسلمین ارزشی قائل نبوده است.


چند منبع دیگر بدای مطالعه بیشتر :

http://tahereen.blogfa.com/post-41.aspx

http://tahoor.com/page.php?pid=4373

http://tahereen.blogfa.com/post-41.aspx

 




طبقه بندی: شبهات، 
نگارش در تاریخ یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 توسط reza khosravany | نظرات ()
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
لوگوی دوستان

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



قالب وبلاگ
لوگوی سه گوش